Skip to content

Goed bestuur in Kortrijk: geen begroting voor 2012

25/11/2011

België heeft geen bestuur en geen begroting. Kortrijk heeft wel een bestuur maar ook geen begroting. Die begroting 2012 komt er pas in februari 2012. De stad geeft zich bijna vier maanden extra de tijd om intern de plooien glad te strijken. Officieel heeft het uitstel te maken met externe factoren maar uit een rondvraag bij de Vlaamse centrumsteden en andere West-Vlaamse gemeenten blijken die factoren nergens een reden van uitstel te zijn.

De fractieleiders werden ervan in kennis gesteld dat er pas in februari van volgend jaar een begroting aan de gemeenteraad wordt voorgelegd en niet op het einde van het jaar zoals het Gemeentedecreet voorziet. Die beslissing is eind oktober al genomen en de stad geeft zich dus bijna vier maanden extra tijd om een begroting op te stellen.

Het gevolg voor Kortrijk is alleszins dat er in het verkiezingsjaar 2012 twee maanden geen beleid kan worden gevoerd omdat men moet werken met voorlopige twaalfden.

De redenen die het stadsbestuur opgeeft voor deze opmerkelijke beslissing zijn drievoudig:

  • de recessie
  • de extra solidariteitsbijdrage voor de financiering van de pensioenen van de statutaire personeelsleden (geraamde extra bijdrage van 2,5 miljoen euro in 2013 tot 3,6 miljoen euro in 2016)
  • het verdwijnen (Holding) of de daling (Gaselwest) van de dividenden.

Dat is opmerkelijk want Kortrijk is de enige stad die omwille van die reden de begroting uitstelt.
Wanneer keuren de andere centrumsteden in Vlaanderen hun begroting goed?

  • Aalst: december
  • Mechelen: december
  • Antwerpen: december
  • Brugge: november
  • Genk: december
  • Gent: december
  • Hasselt: december
  • Leuven: december
  • Roeselare: december
  • Sint-Niklaas: december
  •  Turnhout: december
  • Oostende: stemming op de gemeenteraad 21 januari. In Oostende is het een traditie om de begroting in januari van het lopende jaar te behandelen.

Een zicht op enkele andere steden in West-Vlaanderen

  • Waregem: december
  • Harelbeke: december
  • Ieper: december
  • Menen: december
  • Diksmuide: november
  • Veurne: december
  • Torhout: december
  • Tielt: bijna altijd later

Ook wat de ingeroepen redenen zelf betreft, zijn er grote vragen te stellen.

De extra solidariteitsbijdrage pensioenen van de statutaire personeelsleden.

De schepen van Financiën verklaarde in de Verenigde Commissies zelf dat de verhoogde bijdrage pas in 2013 ingaat. De eerste factuur van de nieuwe regeling bij het stelsel van de overheidspensioenen voor vast benoemde ambtenaren van de lokale overheden valt pas in mei 2013 in de bus van het stadhuis. Op de begroting 2012 moet daarvoor dus geen uitgave worden opgenomen.
Vertegenwoordigers van andere steden en gemeenten verklaren overigens dat de meerkost beheersbaar is. Wat niet wil zeggen dat wij als fractie onze kop in het zand steken. Wijzelf hebben al meermaals een duidelijke berekening gevraagd van de te verwachten extra kosten in de komende jaren.
Verdwijnen of daling van de dividenden.

  • Dividenden Gemeentelijke Holding: op de begroting  2011 is al niets meer te verwachten van het dividend van de Gemeentelijke Holding. Dat dividend is dus evenmin nodig om de begroting voor 2012 sluitend te maken.
    Hetzelfde signaal uit andere gemeenten: men houdt er al geruime tijd geen rekening meer mee.
  • Dividenden Gaselwest: het stadsbestuur zendt daarover tegenstrijdige signalen uit. Men zegt dat de dividenden zullen dalen, maar tegelijk koopt men extra aandelen Gaselwest (2,6 miljoen euro in 2011) met het argument dat de dividenden in de komende jaren zullen … stijgen. Hoe dan ook, op de lopende begroting (2011) is al zowat 4 miljoen euro minder inkomsten uit die hoek opgenomen dan Kortrijk in 2010 ontving (9 miljoen euro). Die inkomsten schommelen nogal van jaar tot jaar, afhankelijk aan de kapitaaloperaties bij Gaselwest. Zonder meevallers is de jaarlijkse ontvangst zowat 5 miljoen euro. Een minderontvangst van zeg maar een miljoen euro is geen onoverkomelijke aantasting van de stadsfinanciën (zowat 115 miljoen).

De redenen moeten niet buitenshuis worden gezocht.

De ware reden moet dus intern in plaats van extern gezocht worden. De laatste maanden is immers gebleken dat het college intern over tal van zaken overhoop ligt. Enkele voorbeelden.

  • Schepen Maddens werd een jaar voor de verkiezingen gedwongen om zijn paradepaardje, de woonpremies waar hij elk jaar aan sleutelde, op te geven. Het stelsel was nauwelijks drie jaar in voege en betekende op kruissnelheid nog geen 2 procent van de uitgaven. Als klap op de vuurpijl namen drie meerderheidsleden niet eens deel aan de stemming op de gemeenteraad om geen kleur te moeten bekennen.
  • Begin dit jaar werd luid aangekondigd dat er tegen de jaarwisseling 40 politiecamera’s zouden geplaatst worden. Nu luidt het dat het al mooi zal zijn als er volgend jaar één mobiele camera komt.
  • De bouwmaatschappij De Goedkope Woning krijgt van de stad geen bouwvergunning voor de tweede fase het modelproject Venning. De Goedkope Woning, met in het bestuur een schepen en gemeenteraadsleden van de coalitie, gaat in beroep tegen zijn eigen stadsbestuur. Op de laatste gemeenteraad blijkt dat de twee partijen procedurieel en inhoudelijk totaal andere dingen vertellen.
  • De stad komt op voor een propere ruimte maar de schepen van Leefmilieu moet toegeven dat zijn groendiensten al jaren onderbemand zijn om de vele taken in Kortrijk naar behoren uit te voeren.
  • In de gemeenteraad interpelleren leden van de meerderheid over verkeersonveiligheid in de stad, over de verloedering van de binnenstad en over de leegstand van veel handelspanden. Een prominent lid van de meerderheid gaat voor de gelegenheid zelfs in alle kranten samen op de foto met de fractieleider van oppositiepartij Vlaams Belang.

Maar wellicht speelt nog een andere factor mee bij het uitstellen van de begroting en dus het beleid 2012. Stefaan De Clerck keert straks terug als burgemeester van de stad. Iedereen weet dat hij andere keuzes maakt: hij kiest voor ‘innovatie, creatie en design’, het huidige bestuur gebruikt enkel ‘de warme stad’.
De optelling van al die interne conflicten leidt tot uitstel en verlamming, met de inwoners telkens als eerste benadeelde, want de stad wordt er daardoor niet betaalbaarder, niet veiliger, niet properder en niet groener op.

Voor meer info: Philippe De Coene (0477/45 32 32) en Marc Lemaitre (0473/38 26 47)

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: